Explory – najmłodsze pokolenie
W świecie innowacyjnych projektów często widzimy starszych nastolatków, ale Explory zapraszamy do edukacyjnej przygody również uczniów i uczennice ze szkół podstawowych.To miejsce, gdzie młodzież w wieku 13-15 lat może zacząć swoją przygodę z nauką i technologią. Szkolne Festiwale Explory to doskonała okazja do pierwszych eksperymentów, które mogą rozbudzić pasję i ciekawość. To przestrzeń, w której młodzi odkrywcy mogą zdobywać cenne doświadczenia i rozwijać swoje zainteresowania w inspirującym otoczeniu.
Projekty i innowacje
Praca metodą projektową z młodszymi nastolatkami (13-15 lat) przynosi wiele korzyści. Zamiast często spotykanych w edukacji gier i zabaw, projekty wprowadzają elementy STEAMowej innowacyjności, które są ważną kompetencją w dzisiejszym dynamicznym świecie. Szkoły ponadpodstawowe częściej pojawiają się w konkursie Explory, a praca projektowa nad innowacjami to doskonały sposób, aby przygotować się do egzaminów na uczelnie wyższe. Młodzież po 8 klasie również powinna mieć możliwość wyboru szkół średnich, który może być bardziej świadomy po udziale w Szkolnym Festiwalu Explory.
Każde pokolenie ma swoje oczekiwanie wobec szkoły. Pokolenie Alfa, dzięki swojej adaptacyjności i otwartości na nowe wyzwania, ma potencjał, aby sprostać współczesnym problemom i przyczynić się do pozytywnych zmian w świecie.
Nowe pokolenie u progu szkoły średniej. Czas na generację Alfa.
Dla młodszych uczniów projekty to nie tylko nauka, ale także przyjemność z odkrywania świata i jego głębi. Uczą cierpliwości i konsekwencji badawczej – nawet jeśli eksperymenty nie zawsze się udają, ważne jest, aby nie poddawać się i próbować dalej. Projekty rozwijają spostrzegawczość, ucząc młodzież rozpoznawania problemów świata, takich jak wyzwania klimatyczne czy lokalne oraz empatii wobec zwierząt i zrozumienia dostępności dla wszystkich osób. Uczniowie stają się częścią społeczeństwa obywatelskiego, ucząc się wspólnego działania w duchu proaktywnej postawy. Metoda projektowa rozwija także miękkie kompetencje, takie jak odwaga i samodzielność, które są nieocenione w dorosłym życiu.
Od Kabiny Wyciszającej po Robota-Żółwia
Szkoła podstawowa ECOLA z Wrocławia realizuje trzy innowacyjne projekty. Pierwszy z nich to Mobilna Kabina Wyciszająca i Uspokajająca (MKWiU), która ma na celu zapewnienie uczniom i pracownikom szkoły odpoczynku od hałasu. Kabina ta nie tylko wycisza dźwięki, ale także służy jako miejsce relaksu dla osób szczególnie wrażliwych, np. w spektrum autyzmu. Deszczochron rowerowy, który ma chronić rowerzystów przed deszczem. Prototyp wykonano z surowców wtórnych, takich jak folia z kurtyny prysznicowej i drut. Projekt ma na celu zachęcenie większej liczby uczniów do jazdy na rowerze do szkoły, nawet w deszczowe dni, których w Polsce jest około 160 rocznie.
Od 2022 roku Społeczna Szkoła Podstawowa Milanowskiego Towarzystwa Edukacyjnego w Milanówku zorganizowała po raz pierwszy Szkolny Festiwal Explory. Wydarzenie to było okazją do zaprezentowania innowacyjnych projektów uczniów, a także do spotkania z absolwentami i rodzicami.
Jeden z projektów dotyczył umieszczania kodów QR z odnośnikami do stron informacyjnych na temat jedwabników i produkcji jedwabiu. Celem było rozpowszechnianie wiedzy w przystępny sposób, co może wpłynąć na decyzje zakupowe ludzi. Inny projekt polegał na stworzeniu robota-żółwia, który pozostawia ślad za pomocą markera. Projekt inspirowany programem “python turtle” miał na celu naukę programowania oraz możliwość malowania dużych powierzchni. Zdaniem Aleksandry Leszczyńskiej, koordynatorki, te inicjatywy pokazują, jak młodzi ludzie z entuzjazmem realizują swoje pomysły, zdobywając cenne doświadczenia i rozwijając swoje umiejętności.
Szymon Perlicki – wielki sukces
Szymon Perlicki, zdobył pierwsze miejsce w Konkursie Naukowym Explory 2020 za opracowanie symetrycznego algorytmu szyfrowania informacji – miał wtedy 14 lat i uczył się w Szkole Podstawowej numer w Wrocławiu.
Otrzymał stypendium 10 tys. zł oraz przepustkę na prestiżowy konkurs Regeneron ISEF 2021. Jego projekt nagrodził także Wrocławski Park Technologiczny. Obecnie, jako licealista, pracuje nad sztuczną inteligencją do recyklingu butelek. Szymon zdobył również II nagrodę od Association for Computing Machinery oraz dwie nagrody od King Abdul-Aziz & His Companions Foundation for Giftedness and Creativity.
O najnowszym pomyśle Explorera piszemy na blogu nowego akceleratora dla młodych startupowców Fundacji Zaawansowanych Technologii (organizatora Programu Explory), Talent Open.
Pasja i ciekawość
Explory przełamuje stereotypy, angażując młodzież w wieku 13-15 lat w innowacyjne projekty. Szkolne Festiwale Explory to doskonała okazja do pierwszych eksperymentów, które rozbudzają pasję i ciekawość. To przestrzeń, w której młodzi odkrywcy zdobywają cenne doświadczenia i rozwijają swoje zainteresowania w inspirującym otoczeniu.