Explory | Konkurs, Festiwale i Wydarzenia | STEAM | Młode Talenty

Młodzi innowatorzy prezentujący projekt STEAM

Cele Zrównoważonego Rozwoju w projektach STEAM: Inspiracje dla młodych talentów

Młodzi innowatorzy prezentujący projekt STEAM

Cele Zrównoważonego rozwoju w projektach STEAM

Młodzi innowatorzy mają niezwykłą okazję, by poprzez projekty STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka) przyczynić się do realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG) i znalezienia rozwiązań dla globalnych wyzwań. Konkurs Explory jest doskonałą platformą do prezentacji takich inicjatyw. Jeśli tworzysz nowatorskie rozwiązania dla współczesnych problemów – pokaż się światu!

Każdy projekt zgłoszony do Konkursu Explory realizuje jeden z 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju. Dla ułatwienia podzieliliśmy cele na 3 obszary:

  • Człowiek i Społeczeństwo
  • Klimat i Środowisko
  • Gospodarka i Infrastruktura

Oto przykłady projektów finałowych z 2024 roku realizujących wybrane cele:

Człowiek i Społeczeństwo

Młodzi innowatorzy prezentujący projekt STEAM
SDG 2: Zero głodu

Nano Support: Zastosowanie nanocząstek chitozanu do redukcji negatywnego efektu suszy na rośliny
Autor: Zuzanna Kassner
Szkoła: 1 Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Pile
Opis: Projekt bada, jak nanocząstki chitozanu mogą wspierać rośliny w walce z suszą. Roztwór zwiększa zdolności antyoksydacyjne i odporność roślin, co może zmniejszyć straty w rolnictwie i przyczynić się do walki z głodem.

SDG 3: Dobre zdrowie i jakość życia

Manufaktura paracetamolu jako odpowiedź na kryzys na rynku leków przeciwbólowych
Autorzy: Jakub Juda, Marianna Dobrzeniecka
Szkoła: Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące w Toruniu
Opis: Zespół stworzył tanią i wydajną metodę wytwarzania paracetamolu w warunkach laboratoryjnych, co może przeciwdziałać niedoborom tego popularnego leku.

SDG 4: Dobra jakość edukacji

Pomóż! Uratuj psiaka
Autorzy: Emilia Szweda, Juliusz Szweda
Szkoła: Zespół Szkół nr 6 w Jastrzębiu-Zdroju
Opis: Aplikacja i warsztaty uczące pierwszej pomocy dla psów, dostępne dla osób niesłyszących dzięki tłumaczeniom na język migowy. Projekt promuje edukację w zakresie troski o zwierzęta.

SDG 10: Mniej nierówności

SpatialAware: System interpretacji dźwięku dla osób niesłyszących
Autorzy: Maciej Jarzyna, Paweł Wałęga
Szkoła: Zespół Szkół Technicznych w Mielcu
Opis: Innowacyjne urządzenie przetwarza dźwięki na wizualne reprezentacje, poprawiając komunikację i orientację przestrzenną osób z dysfunkcjami słuchu.

Klimat i Środowisko

Młody innowator Eplory prezentujący projekt STEAM na scenie
SDG 6: Czysta woda i warunki sanitarne

TheraPiez: Biokompatybilny system stymulujący gojenie ran
Autor: Julia Maksimowicz
Szkoła: II Liceum Ogólnokształcące w Białymstoku
Opis: System oparty na efekcie piezoelektrycznym wspiera regenerację ran, co może być kluczowe w trudnych warunkach sanitarnych.

SDG 7: Czysta i dostępna energia

Badanie wpływu nanocząsteczek metali na bioluminescencję u Pyrocystis lunula
Autor: Wiktoria Kamińska
Szkoła: III Liceum Ogólnokształcące w Gdyni
Opis: Projekt bada, jak wzmacniać naturalną bioluminescencję alg, otwierając drogę do wykorzystania ich jako ekologicznego źródła światła.

Bambus –  alternatywa dla rodzimego przemysłu energetycznego w Polsce
Autor: Dawid Rzitka
Szkoła: Centrum Kształcenia Zawodowego w Opolu

Opis: Projekt eksploruje potencjał bambusa jako zrównoważowanego źródła energii w Polsce, uwzględniając wszechstronność rośliny, badania chemiczne i techniczne, a także praktyczne zastosowania. Wyniki wykazują, że bambusowy pellet może efektywnie konkurować z tradycyjnymi paliwami, oferując niskie emisje i zrównoważony wzrost. Zastosowanie w domach jednorodzinnych oraz przemyśle energetycznym jest obiecujące. Projekt nie tylko dostarcza informacji, ale także inspiruje do dalszych badań i innowacji, otwierając drzwi dla różnorodnych zastosowań bambusa jako źródła energii. 

SDG 13: Działania w dziedzinie klimatu

Plant’s Life: System monitorowania i nawadniania roślin doniczkowych
Autorzy: Amelia Jusiak, Antoni Gzara, Szymon Wesołowski
Szkoła: Zespół Szkół Elektronicznych w Lublinie
Opis: Ekologiczny system z czujnikami i aplikacją wspiera zrównoważoną pielęgnację roślin domowych.

Gospodarka i Infrastruktura

Młodzi innowatorzy prezentujący projekt STEAM
SDG 9: Innowacyjność, przemysł i infrastruktura

Rescue Capsule Nova
Autorzy: Dawid Świątek, Bartosz Smoleń, Jakub Kuczek
Szkoła: Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Tarnowie
Opis: Zaawansowana kapsuła ratunkowa z GPS i AI poprawia bezpieczeństwo na wodach, otwierając nowe możliwości w ratownictwie.

Easy assembly of E-bike. Twój rower elektryczny kiedy tylko zapragniesz
Autorzy: Karol Wielbłąd, Kacper Piotrowski
Szkoła: Zespół Szkół Mechaniczno – Elektrycznych
Opis: Projekt ,,Easy assembly of E-bike” jest to łatwo i szybko dołączany zespół silnika oraz baterii roweru elektrycznego przeznaczony do dużej ilości rowerów. Zaprojektowany do krótkich dystansów po mieście i nie tylko. Z myślą o łatwym, szybkim montażu i dużej mobilności. Dzięki małym rozmiarom łatwo go przeniesiesz i naładujesz.

SDG 11: Zrównoważone miasta i społeczności

Ruch wahadłowy – rewolucja w bezpieczeństwie na drogach
Autorzy: Artur Nowak, Wojciech Wróblewski, Robert Zarzecki
Szkoła: Zespół Szkół nr 6 w Jastrzębiu-Zdroju
Opis: Inteligentny system zarządzania ruchem drogowym zmniejsza korki i poprawia bezpieczeństwo na drogach.

SDG 12: Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja

Trash to Treasure 3D
Autorzy: Maciej Pytka, Konrad Serenda, Damian Semeniuk
Szkoła: Zespół Szkół Transportowo-Komunikacyjnych w Lublinie
Opis: Projekt przekształca odpady kuchenne i zużyte materiały w surowce do druku 3D, wspierając gospodarkę cyrkularną.


Zainspiruj się młodymi talentami!

Te projekty to dowód na to, że młodzież z polskich szkół potrafi odpowiadać na globalne i lokalne wyzwania. Ich kreatywność i pasja zmieniają świat na lepsze. Dołącz do Konkursu Explory, by pokazać, że Twoje pomysły mogą realnie wpłynąć na przyszłość!

Zobacz pitching projektów Explory

Dołącz do Explory i zmieniaj świat na lepszy!

Konkurs Explory to nie tylko rywalizacja, ale też możliwość nawiązania inspirujących relacji oraz otwarcia drzwi do kariery naukowej i technologicznej. 

Pokaż światu swój potencjał! 🚀 

Więcej informacji o Celach Zrównoważonego Rozwoju znajdziesz tu: https://www.un.org.pl/

Wypełnij  formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie Explory.pl

awatar autora
Dorota Braziewicz
Skip to content