STEAM – Jak rozwijać młodych innowatorów?
Współczesny świat zmienia się w zawrotnym tempie, a młodzi ludzie muszą sprostać wyzwaniom przyszłości. Klucz do sukcesu leży w nauce interdyscyplinarnych umiejętności potrzebnych w przyszłości. Właśnie w tym pomaga STEAM – podejście integrujące naukę (Science), technologię (Technology), inżynierię (Engineering), sztukę (Arts) i matematykę (Mathematics).
STEAM i kompetencje 4K – Klucz do przyszłości
Angażowanie młodzieży w realizację projektów STEAM daje wiele korzyści. Przede wszystkim umożliwia w naturalny sposób zdobywać kompetencji 4K:
- Kreatywność – tworzenie innowacyjnych rozwiązań dla realnych problemów.
- Krytyczne myślenie – analiza danych i podejmowanie decyzji na podstawie faktów.
- Komunikacja – umiejętność przedstawienia swoich pomysłów i wyników badań.
- Kooperacja – współpraca w zespołach, która uczy pracy z różnorodnymi osobami i kompetencjami.
Więcej ciekawych informacji dotyczących edukacji STEAM w szkole w raporcie Przepis na STEAM w Edukacji
Inspirujące projekty młodych talentów w konkursie Explory
Konkurs Explory to doskonała okazja, by zobaczyć, jak podejście STEAM przekłada się na realne działania młodych ludzi. Oto cztery projekty, które pokazują potencjał uczestników:
Julia Maksimowicz
„TheraPiez – Biokompatybilny system na bazie efektu piezoelektrycznego stymulujący gojenie ran”
II Liceum Ogólnokształcące im. Anny z Sapiehów Jabłonowskiej w Białymstoku
Mentor: dr hab. inż. Bogusław Butryło, prof. PB
Projekt „Therapiez” to mobilny zestaw grzewczy oparty na technologii piezoelektrycznej. Urządzenie generuje energię mechaniczną dzięki naciskowi, która następnie jest konwertowana na energię elektryczną. Projekt maksymalizuje wygodę użytkowania, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla osób wymagających mobilnych terapii medycznych. Zestaw łączy funkcję stymulacji tkankowej z bezprzewodowym ładowaniem, czyniąc go krokiem w stronę zrównoważonej technologii medycznej.
Nagroda: Projekt otrzymał Nagrodę Główną w Konkursie Explory 2024
Wiktoria Kamińska
„Wpływ nanocząsteczek metali na bioluminescencję u Pyrocystis lunula”
III Liceum Ogólnokształcące im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni
Mentorka: Katarzyna Radzikowska
Projekt koncentruje się na zwiększeniu intensywności światła emitowanego przez Pyrocystis lunula – bioluminescencyjnych glonów. Poprzez dodanie nanocząsteczek cynku i aluminium do ich środowiska oraz manipulację rytmem okołodobowym, uzyskano znaczące zwiększenie efektu bioluminescencji. Wyniki wskazują na możliwość wykorzystania tych organizmów jako ekologicznego źródła światła, które mogłoby znaleźć zastosowanie w urbanistyce lub projektach zrównoważonych miast przyszłości.
Projekt otrzymał Nagrodę zrównoważonego rozwoju w obszarze Klimat i Środowisko
Maciej Warloch, Paweł Orlik, Jakub Warloch
„MPS – Miernik Pomiarów Seryjnych”
Zespół Szkół nr 6 im. Króla Jana III Sobieskiego w Jastrzębiu Zdroju
Mentor: Marcin Lasak
MPS to nowoczesne urządzenie, które pozwala na seryjne pomiary napięcia w różnych urządzeniach i czujnikach. Jego intuicyjny interfejs i wbudowany akumulator sprawiają, że jest łatwy w obsłudze i przenośny. Urządzenie zostało zaprojektowane z myślą o laboratoriach, szkołach i firmach technologicznych, a także o osobach bez specjalistycznej wiedzy technicznej.
Projekt otrzymał Nagrodę Zrównoważonego Rozwoju w obszarze Gospodarka i Infrastruktura
Zuzanna Kassner
„Nano Support” – ochrona roślin przed suszą
I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Pile
Mentorka: Jagoda Nawrocka
Projekt bada zastosowanie nanocząstek chitozanu w celu zwiększenia odporności roślin na stres wodny. Wyniki wskazują, że nasiona fasoli zwykłej, namaczane w roztworze chitozanu, wykazują większą masę, wzrost i zawartość wody po okresach suszy. Technologia ta mogłaby znaleźć zastosowanie w rolnictwie, szczególnie w rejonach dotkniętych zmianami klimatycznymi.
Projekt otrzymał Nagrodę Zrównoważonego Rozwoju w obszarze Człowiek i Społeczeństwo
Korzyści z realizacji projektów STEAM
Realizacja projektów STEAM to doskonała okazja do zdobycia praktycznych umiejętności, takich jak:
- rozwój zdolności badawczych i technicznych,
- tworzenie innowacyjnych rozwiązań społecznych i technologicznych,
- budowanie sieci kontaktów z mentorami i rówieśnikami
Zgłoś swój projekt do Explory!
Nie zwlekaj – rozwijaj swoje kompetencje, inspiruj innych i zostań młodym innowatorem!