Projektanci lepszego jutra
Ach, ta młodzież! Za moich czasów to dopiero było… Niektórzy uważają, że młodzi interesują się tylko sobą, spędzając całe dnie na wpatrywaniu się w ekrany swoich telefonów komórkowych. W programie Explory staramy się przełamać te stereotypy i ukazać, jak niezwykle zaangażowani i twórczy potrafią być młodzi ludzie. Podczas Szkolnych Festiwali Explory powstają fascynujące projekty inżynieryjno-badawcze, które mają polepszyć naszą przyszłość, inspirować do działania i wspierać rozwój społeczeństwa.
Młodzież, poprzez udział w projektach naukowych i aktywnie działając na rzecz dobra wspólnego, pokazuje, że jest mocno zaangażowana w sprawy planety i gotowa podejmować wyzwania współczesności. Jej innowacyjność, kreatywność i empatia stanowią fundament dla budowania lepszej przyszłości dla nas wszystkich.
Młodzi i zaangażowani
Młodzież wykazuje silne cechy empatii, zaangażowania społecznego i świadomości ekologicznej. Explory kładzie nacisk na praktyczny wymiar projektów. Ważne jest, że innowacyjne przedsięwzięcia uczniów nie ograniczają się jedynie do tworzenia zaawansowanych technicznie wynalazków, ale kładą duży nacisk na ich społeczną użyteczność. Poprzez takie inicjatywy jak Szkolne Festiwale Explory, młodzi ludzie demonstrują zarówno swoje zdolności twórcze, jak i wrażliwość oraz uważność na problemy lokalne i globalne.
Przeczytaj raport Zaangażowanie młodzieży w społeczeństwo obywatelskie
W świecie Explory powstają innowacyjne projekty z myślą o innych, z naciskiem na współczesne wyzwania. W kontekście realizacji projektów naukowych, Explorowicze odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości naszej planety i jej mieszkańców, nie tylko ludzi, ale i zwierząt czy roślin.
Ratujemy pszczoły
Nie od dziś ekolodzy biją na alarm, aby zadbać o populację pszczół. Młodzi poszukują również rozwiązań i tego problemu. Tercet badaczy z Zespołu Szkół w Czerwionce-Leszczynach (Łukasz Szymura, Wiktoria Hoffman, Amelia Zemela) szuka przyczyny spadku produkcji miodu przez pszczoły, obserwując ich zachowania w naturalnym środowisku. Używają prototypowego ula recyklingowego z lodówki, który możemy zdalnie monitorować.
Dzięki czujnikom temperatury, ciśnienia i kamerze badają, w jakich warunkach pszczoły są najbardziej aktywne, jak warunki atmosferyczne wpływają na ich ruchliwość oraz kiedy zbierają najwięcej pyłków.
Sprawdzają również, przy jakich temperaturach pszczoły opuszczają ul, jakie warunki ograniczają ich pracę oraz jak wpływa na to ciśnienie.Poznajcie młodych odkrywców!
Dostępność dla wszystkich
Emilia Szweda i Juliusz Szweda są autorami projektu „Uratuj psiaka”. Celem projektu jest pomoc w udzielaniu pierwszej pomocy psom. Aplikacja, główne narzędzie, będzie dostosowana dla wszystkich, w tym również dla osób głuchych przez tłumaczenia na PJM. Obejmuje ona warsztaty dla wszystkich grup społecznych, mające na celu opanowanie każdej sytuacji. Aplikacja będzie dostępna na urządzenia w wersji mobilnej i webowej, całkowicie bezpłatnie.
Planowane jest również urządzenie wspomagające dla osób niesłyszących, konwertujące mowę AED na tekst i wyświetlające istotne wskaźniki przy resuscytacji. To inicjatywa integrująca edukację i dostępność informacji dla niesłyszących, mająca na celu poprawę dobrostanu
Ratujmy życie!
Dawid Świątek, Bartosz Smoleń, Jakub Kuczek z Tarnowa stworzyli “Rescue Capsule Nova“. Projekt to przykład innowacji w ratownictwie wodnym, mający na celu ratowanie osób w niebezpieczeństwie. Kapsuła, wyposażona w czujniki, system GPS, kamery, termowizję oraz sztuczną inteligencję, umożliwia mobilne działanie na morzach i akwenach. Sterowanie odbywa się za pomocą zdalnego kontrolera, co pozwala na jej obsługę w dzień i w nocy. Badania zrealizowane w ramach projektu “Rescue Capsule Slim” przyczyniają się do dalszego rozwoju innowacji w tej dziedzinie.
Lepsze jutro
Program Explory przełamuje stereotypy o młodzieży, pokazując ich zaangażowanie społeczne i twórczość. Podczas Szkolnych Festiwali Explory młodzi ludzie tworzą projekty inżynieryjno-badawcze, które mają na celu polepszenie przyszłości i rozwój społeczeństwa. Młodzież, poprzez udział w projektach naukowych, pokazuje swoją innowacyjność, kreatywność i empatię. W jaki sposób pracować z młodzieżą, jak ją aktywizować – tego dowiesz się z innego wpisu na naszym blogu.